/Files/images/1/lit.chitalnja.jpg

Дошкільний вік – важливий період у формуванні активного інтересу до людини й бажання спілкуватися, підтримувати контакт з нею. Дитина дошкільного віку є слухачем, оскільки самостійно читати частіше за усе ще не вміє. Тому читання художнього твору забезпечує, з одного боку, спілкування дитини з дорослим, а з іншого – знайомить малюка із загальнолюдським досвідом, відображеним у книзі.

Як підібрати книгу за віком дитини

Дуже часто вдало підібрана книга по-справжньому відкриває дитині літературний світ, повний радості, користі та цікавинок. І, навпаки, невдало підібрана книга може занурити в нудьгу, або ще гірше - відвернути від читання взагалі! Як же дбайливим батькам знайти саме ту книгу? Звичайно, ніхто не знає дитину так добре, як мама, тато, бабуся чи дідусь, і головний порадник у виборі – все-таки інтуїція, розуміння зацікавлень і потреб дитини. І все ж існують деякі закономірності, пов'язані з віком малюка, знання яких може допомогти близьким людям легше впоратися з вибором.

Якщо вашій дитині ще не виповнилося чотири роки, краще підбирати для неї книги з невеликою кількістю тексту і дуже яскравими, великими ілюстраціями. Намагайтеся вибирати книгу з щільного паперу, а ще краще – з картону, адже малятка люблять все пробувати «на зуб» (особливо, якщо зубів ще немає).

Малюку будуть до вподоби також книги, які можна смикати за різні деталі (наприклад, книги з тканини, в яких є безліч різних «нашивок») або які можна «купати». Ці книги можуть бути взагалі безсюжетні, або містити невеликі віршики. Чудово підійдуть і книжки про тварин або про зрозумілі для дитини предмети.

Якщо ваш малюк ще не вміє читати самостійно, але вже знає всі букви, час привчати його до «читання», але, звичайно, дуже обережно і поступово. Текст книг для дошкільнят, як правило, друкують шрифтами великих кеглів - 16 або 14. Це зручно для дитини, яка повільно читає. Слова дрібним кеглем неприпустимі у дитячій книзі - читати їх важко, а великою кількістю тексту вона психологічно відлякує дитину від читання. Увага дитини має залучатися до кожного елементу оповіді, ілюстрації зазвичай невідступно слідують за текстом, нерозривно з ним пов'язані.

У книжках для дошкільнят часто подають образотворчі розповіді, які мають ігрові моменти. Наприклад, тест може бути надрукований по спіралі або по колу, і, розглядаючи його, дитина повертає книгу, розгортає вкладені сторінки, накладає одні зображення на інші, читає і розглядає книгу за різними вказівниками. Набирають популярності також і книги з пазлами. Користуючись подібними книгами, дитина діє і практично, і умовно, отримуючи знання через додаткові дії, що вимагають кмітливості, винахідливості. Вони підвищують в очах дитини цінність інформації, яку вона одержує, а також вчать практично діяти.

Особлива роль у формуванні художнього образу в книзі для дошкільнят відводиться кольорам. Мальовничість, яскравість фарб підсилюють емоційний вплив ілюстрацій на дитину, пробуджують в неї уяву і фантазію. Однак діти - чуйні спостерігачі, проста яскравість і строкатість зображення для них недостатня, в композиції кольору повинна зберігатися ясність і конкретність відносин. Картинка повинна бути загальною, чіткою і зрозумілою для дитини, сторінка має приковувати увагу цілком; деталі прочитуються тільки після розуміння загального задуму. Якщо ж говорити про сам текст, то тут головне - зрозумілий захоплюючий сюжет, який не був би перевантажений різними «відгалуженнями».

Якщо мислення дитини до семи років багато в чому залежить від його сприйняття, характеризується конкретністю і емоційністю, дитина мислить формами, фарбами, звуками, відчуттями взагалі, а розповідь в картинках потрібно будувати на яскравих, конкретних прикладах, то після семи-восьми років ситуація трохи змінюється. Дитина все більше і більше здатна долати вплив сприйняття і опановує уміння застосовувати логічне мислення до конкретних ситуацій. Хоча сприйняття, звичайно, все ще грає роль.

У молодшому шкільному віці провідною діяльністю в психічному розвитку дітей є навчання. Найкращий стимул до читання - це інтерес. Без активності юного читача, спрямованої на книгу, вона не буде прочитана. Міра прагнення дізнатися, прочитати у дитини зростає зі ступенем «новизни» і цікавості того, про що йдеться в книзі. Саме тому дуже важливо вибирати книгу «за інтересами» дитини: якщо малюк любить техніку, можна вибрати історію про машинки, якщо фей - казкову історію. Ігровий елемент також відіграє роль у цьому віці, тож буде ще краще, якщо книжка буде з наклейками.

Залучити дитину, зацікавити її також можна проблемною побудовою ілюстрацій. Це можуть бути введення в оформлення, в ілюстрації «непояснених» інтригуючи моментів, використання загадкових малюнків, фотографій, питання. Багато дитячих книг будують за принципом загадок. У загадці світ відкривається несподівано і по-різному - іноді жартівливо, іноді піднесено.

Що ж стосується ілюстрацій, то роль кольору в оформленні та ілюструванні книг для молодших школярів дещо змінюється. У міру дорослішання діти все менше люблять і цінують яскраві, відкриті кольори, які «прикрашають» натуру, їм починає подобається реалізм і цікаві деталі.


Як читати разом з дітьми

1. Коли читаєте з дітьми,пошукайте разом щось схоже між ними та героями книжки: риси характеру або ж якісь події, подібність між тим, що відбувається в книжці та у вашому житті.

2.Робіть прогнози.Запропонуйте дітям вгадати, що в книжці станеться далі.

3.Активуйте бекграунд. Проговоріть, що діти вже знають на тему, якій присвячено книжку.

4.Ставте запитання, коли читаєте. Пропонуйте дітям думати над тими чи тими проблемами.

5.Пройдіться книжкою. Порозглядайте її.Часом читання — це не читання кожного слова в лінійному порядку від першої до останньої літери, а приємна "прогулянка" ілюстраціями, детальками, вихопленими фрагментами.

6.Робіть певні висновки. Синтезуйте разом з дітьми інформацію, яку ви вже знаєте і яку прочитали.

7.Мисліть глибше, складніше. Діти направду можуть вас здивувати, якщо ви не заохочуєте поверхове розуміння тексту і теми, а формулюєте складніші запитання і тим самим розвиваєте в дітях критичне мислення.

8.Роздивіться разом з дітьми, як книжку зроблено. Поговоріть про те, як розміщено на сторінках малюнки та слова.

9.Поговоріть про ілюстрації. Використовуйте малюнки для гри, обговорення заторкнутої теми й проблематики. Спробуйте прочитати книжку лише за малюнками (якщо мова про книжку-картинку).

10. "Вмикайте" візуалізацію.Уявляйте те, про що читаєте, задіюйте фантазію. Це головний інструмент розуміння прочитаного. Якщо діти можуть уявити прочитане, вони це зрозуміли.

/Files/images/1/infografika_читання.jpg


Що читати?

Дитячий сайт Казкар- на якому зібрані найкращі казки з усього світу : англійські, німецькі, французькі, індійські і наші рідні українські народні казки. Не забули, розробникисайту, й про казки великих казкарів, таких як Шарль Перро, брати Гримм, Олександр Пушкін та Леся Українка.

Кiлькiсть переглядiв: 55

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.